Reisschema
  Dag 1: Heenreis
Dag 2: Animal Kingdom
Dag 3: Hollywood Studios
Dag 4: Magic Kingdom
Dag 5: Epcot
Dag 6: Magic Kingdom
Dag 7: Animal Kingdom
Dag 8: Busch Gardens
Dag 9: Universal Studios
Dag 10: Islands of Adventure
Dag 11: Legoland Florida
Dag 12: SeaWorld Orlando
Dag 13: Fun Spots
Dag 14: Dag Extra
Dag 15: Dag Extra
Dag 16: Relaxdag
Dag 17: Relaxdag
Dag 18: Adventure City & Knott's
Dag 19: Six Flags Magic Mountain
Dag 20: Thanksgiving
Dag 21: Universal Studios Hollywood
Dag 22: Relaxdag
Dag 23: Scandia & Castle
Dag 24: Legoland California
Dag 25: SeaWorld & Belmont
Dag 26: San Francisco
Dag 27: Relaxdag
Dag 28: California's Great America
Dag 29: Six Flags Discovery Kingdom
Dag 30: Gilroy & Santa Cruz
Dag 31: Relaxdag
Dag 32: Terugreis

Dag 2: Disney's Animal Kingdom

De wekker gaat de volgende ochtend om 5 uur maar door het tijdsverschil voelt dat een stuk minder slecht dan dat ik vooraf had ingeschat. Pascal, mijn kamergenoot voor deze trip, en ikzelf schieten in de kleren en het hotel heeft speciaal voor ons gezorgd voor een ontbijt op dit vroege uur. Het ontbijt bestaat uit verschillende zoetigheden zoals in Amerika wel meer gebruikelijk maar er zijn ook eitjes en een wafelijzer.

Het vervoer terug naar het vliegveld is iets minder goed geregeld. Er is zo vroeg nog geen shuttle beschikbaar,zo blijkt. Gelukkig weet de baliemedewerker wel een bus voor ons te regelen en zo gaan we enkele uren na de landing alweer terug naar Orlando airport.

Daarvandaan rijden shuttlebussen van Disney naar de verschillende resorts. Wij hebben 6 kamers gereserveerd bij het All Stars Sport hotel. Na het inleveren van de formulieren en het overnemen van de paspoortgegevens kunnen we de eerste wachtrij van deze vakantie in om van het Disney vervoer gebruik te kunnen maken. Als we bij ons hotel arriveren begint de temperatuur al aardig op te lopen. Het is gelukkig bij het inchecken op dit tijdstip nog bijzonder rustig maar ondanks dat blijkt het nog een hele klus om voor 12 personen alles geregeld te krijgen. We ontvangen allemaal een multifunctioneel armbandje waarmee de kamerdeur kan worden geopend maar waar we ook de Disney parken mee binnenkomen en alle aankopen qua eten en souvenirs kunnen doen.

De kamers zijn echter nog niet beschikbaar en dus leveren we alle koffers weer in. Deze worden later naar de juiste kamers gebracht. Net als in 2005 staat Disney's Animal Kingdom als eerste op het programma. Vanaf het hotel vertrekken shuttles naar alle Disney parken. We blijken niet de enige te zijn voor Animal Kingdom want er staat een behoorlijke rij wachtenden. Een aantal bussen later zijn we dan toch eindelijk onderweg naar het eerste park.

Bij aankomst bij Animal Kingdom komen heel veel zaken meteen weer bekend voor. De meesten van de groep zijn hier voor het eerst. Na de verplichte tassencontrole en detectiepoortjes wandelen we allemaal het park binnen.
Omdat Avatar Flight of Passage de nieuwste attractie is verwachten we hier flinke drukte en dus lopen we direct het Pandora themagebied binnen. Hier treffen we de volgende tekenen dat het weleens een druk dagje zou kunnen worden. De atrractie is nog niet open maar de rij vóór de ingang loopt al een paar honderd meter het park door. Het personeel voorziet uitstekend in deze belangstelling want er wordt een keurige rij gevormd waar het overige publiek nog langs kan. Er wordt zelfs een soort oversteekplaats gecreëerd op een kruispunt. Als de attractie opent schuift het redelijk vlot door. Bij de echte ingang wordt een wachttijd aangegeven van 50 minuten maar dat blijkt gelukkig een stuk minder te worden.

In het gebouw worden we in een voorshow voorbereid op wat gaat komen. Helaas gaat hier iets mis en worden we even later naar een andere ruimte gebracht om met in totaal 16 mensen de gehele voorshow te zien, die erg vermakelijk is. Het verhaal is dat we worden gelinkt aan een Avatar die al op de rug van een Ikran zit. De ride is werkelijk verbluffend. Flight of Passage is een overtreffende trap van een Soaring attractie. De 3D film is erg realistisch, de stoelen bewegen soepel en hebben nog extra effecten. Er wordt zelfs met geuren gewerkt. Dit is zonder twijfel de beste attractie van dit genre. Het enige jammere is dat de wachtrij na ons in no-time oploopt tot ruim 2 uur.

Overigens is het hele Pandora themagebied schitterend uitgewerkt met planten, drijvende rotspartijen en geluiden. De andere attractie hier doen we later.

Vooraf in Nederland waren al zoveel mogelijk fastpasses gekozen, tot 3 per dag konden online al worden vastgelegd. De eerste daarvan voor vandaag is Kilimanjaro Safari's, een rit in een Safaritruck die ik nog kan herinneren van 2005. De fastpasses hier blijken echt een uitkomst, ook al moeten we bij bepaalde attracties alsnog een tijd wachten. De safaritour gaat door een groot gebied met vele diersoorten die met veel humor worden aangekondigd. Nog steeds een leuke rit.

De andere attractie in Pandora heet de Na'vi River Journey en ook hiervoor hebben we een fastpass. Dat is maar goed ook want ook deze boottocht is bijzonder populair. En terecht want de uitvoering van deze Fata Morgana type darkride is waanzinnig goed gemaakt. Je waant je zo in nachtelijke sprookjesachtige wereld van de Na'vi met een erg realistisch bewegende animatronic als hoogstandje. We kunnen niet anders dan erg onder de indruk zijn van de laatste aanwinsten van Disneyworld.

Voor de hele reeks Disney bezoeken hebben we een DeLuxe Dining Plan, wat inhoud dat we dinerpunten kunnen spenderen in de verschillende restaurants hier. Meestal zijn dat de betere restaurants met bediening en het kan voor het ontbijt zijn, voor de lunch of voor het diner. Voor deze middag is dat Tiffins, een prachtige rustplek waar het, in tegenstelling tot buiten, totaal niet druk is. We mogen een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert uitzoeken en één alcoholische drank of onbeperkte frisdrank. Het enige wat nog afgerekend moet worden is de tip, die standaard op 18% wordt ingesteld voor groepen van 6 personen of meer.

Het eten bij Tiffins is geweldig en zal gedurende de rest van de week in Disney niet gemakkelijk meer overtroffen gaan worden. Ik laat me de octopus en later de surf & turf goed smaken. Toprestaurant!

In het Dinorama gebied staan, net als 13 jaar geleden de beide Primevil Whirl spinning achtbanen, waarvan we voor eentje een fastpass hebben. De andere doen we er in de normale wachtrij direct achteraan. De treintjes draaien niet bijzonder hard maar genoeg om het een leuk ritje te maken.

Tijd voor een show! Finding Nemo wordt op een originele en humoristische wijze gebracht in deze musical. De acteurs houden hun vis of andere zeebewoner vast maar zijn zelf ook duidelijk te zien. De gedeelde menselijke mimiek en die van de karakters werkt erg goed, al is het in het begin even wennen. Het verhaal is bekend en wordt precies in het juiste tijdbestek neergezet, niet te lang en niet te kort. Erg goed gedaan.

In 2005 was Expedition Everest nog in aanbouw. Nu kan ik deze baan niet alleen van een afstand bewonderen. De wachtrij doet sterk denken aan die van de Kali Rapid River. Iets teveel vind ik, maar het werkt. De rit op de Vekoma achtbaan is wel weer vrij uniek. Onder druk van de yeti wordt de trein gedwongen achteruit en dan weer vooruit te gaan. Het is nog een redelijk intense rit ook voor een familie achtbaan.

Direct na de rit worden we getrakteerd op de eerste stortbui van de trip. Er werd al voor deze hele week kans op regen voorspeld. Het winkeltje aan de uitgang van Expedition Everest loopt in minder dan geen tijd vol mensen die komen schuilen. Sommigen zijn al doorweekt. Het klaart echter na 20 minuten net zo onverwachts op als hoe het begon en we kunnen weer verder.

Na Dinosaur (op herhaling na de eerste keer in 2005) is de eerste dag alweer bijna voorbij. We maken in de avond nog een rondje over Dinorama en over Pandora, die er in het donker met alle lichtjes nog mooier uitziet. We laten foto's maken door de Disney fotografen op een paar mooie plekken.

Voor het diner nemen we plaats in het Rainforest Café, ook onderdeel van het Dining Plan, waar we veel te veel eten voorgeschoteld krijgen. Erg lekker maar niemand krijgt het echt volledig weg.

Een zo goed als lege shuttle brengt ons terug naar het hotel. Daar begint het net weer te plensen en we maken ons snel uit de voeten de kamers in. Eén koffer blijkt onvindbaar, toevallig net eentje die gisteren ook al in Houston was achtergebleven, wat natuurlijk voor grote hilariteit zorgt.

Het All Star Sport hotel ziet er van buiten prima uit maar is van binnen vrij eenvoudig. Er staan 2 tweepersoons bedden in en dat is precies wat we nu nodig hebben. Morgen bezoeken we Disney's Hollywood Studio's.